Етикет – це усталені моральні норми і правила поведінки людини в суспільстві. У сучасній освіті, на мою думку, одними із головних є два види етикету – мовленнєвий етикет, який спрямовує педагога чи студента у різних ситуаціях, поводити себе відповідно до сформованих моделей спілкування, наприклад,у спілкування викладача та студента спілкуватись без фамільярності та панібратства та педагогічний етикет.
Етикет в освіті базується на двох принципах : морально-етичному та формально-організаційному. Морально-етичний принцип несе в собі зміцнення морального стану кожної людини, який показує педагог в своєму ставленні до навколишнього середовища та оточуючих людей. Формально-організаційний принцип, ми бачимо, в прояві людиною поваги,любові, доброзичливості до інших людей через використання поведінкових форм. Сучасний педагог та студент повинен володіти етикетом, задля, нормального та професійного спілкування.
Нам відомо, що правила етикету створені уже давно, і кожен, хоче того чи ні, повинен дотримуватися їх в суспільстві. Так і педагогічний етикет,який створений великою соціальною групою – педагогів, вчителів, вихователів тощо повинен бути дотриманим кожним із членів цієї групи.
Педагогічний етикет представляє собою правильне, ділове, доброзичливе, поводження педагога зі своїми колегами, з учнями, з батьками учнів. Дотримання педагогічного етикету, вчителем, в сучасній освіті є головною складовою, адже, педагог всебічно допомагає розвивати здібності учнів, він є прикладом для наслідування, тому повинен бути обізнаним, компетентним професіоналом у своїй справі, із високим рівнем культури поведінки.
Основними нормами в педагогічному етикеті,на мою думку, є : любов до учнів(студентів); стриманість; спостережливість; не зважаючи на свій настрій «не зриватися» на учнях; дотримання мовленнєвого етикету; комунікативність; справедливість; чесність; вимогливість; гнучкість;рішучість.
Ці правила повинні поширюватись не тільки на взаємодію педагога і студента, але й на міжособистісну комунікацію членів колективу. Дотримання цього виду етикету сприяє покращенню авторитету педагога, встановленню доброзичливих та правильних відносин зі студентами або учнями.
Мовленнєвий етикет викладача є також основною складовою етикету в сучасній освіті, адже, він складається з правил поведінки у мовленні педагога з учнями, колегами, батьками. Кожен вчитель повинен володіти досконало чистою мовою, висловлювати та уміло конструювати свої думки, вдало та мотивовано підбирати словосполучення та фразеологічні звороти, задля того, аби привернути увагу учня та заробити свій авторитет , також, правильно підібрані слова можуть створити ,в учнів та студентів, почуття «соціальної захищеності», яке є важливим компонентом в навколишньому середовищі та в житті кожної людини.
Процес спілкування відображає як духовний так і фізичний стан кожної людини, тому володіння мовленнєвим етикетом в сучасній освіті є також важливою ланкою, адже, мова педагога має стати риторичним прикладом для учнів, що допоможе встановити успішні, щирі відносини, які допоможуть вихованню студентів та учнів.
Також відомо,що в освіті дотримуватись правил етикету повинні не тільки педагоги, але й студенти та учні. Основною складовою етикету для них, на мою думку, є також мовленнєвий етикет, адже кожен учень повинен уміти коректно донести свої думки до педагога, навчитись формувати та використовувати загальновживані фрази, вислови.
Також нам знайомі норми та правила поведінки , які існують в усіх навчальних закладах, які також можна назвати етичними вимогами , наприклад :
вітатися першим з вчителем; не запізнюватися на заняття; з повагою ставитися до вчителя; не пропускати заняття без поважної причини; на території навчального закладу вести себе спокійно; забороняється агресивно ставитись до вчителів та студентів; одягатись в навчальний заклад потрібно пристойно; на заняттях не користуватися мобільним телефоном; під час заняття забороняється без дозволу ходити по аудиторії або класу; не смітити на території школи; забороняється палити,вживати алкогольні та наркотичні речовини на території школи; дотримуватись правил мовленнєвого етикету, наприклад, розмовляти з педагогом на «Ви».
Дотримання всіх цих правил допоможуть студенту та учню стати більш старанним та здобути доброзичливе ставлення від педагога.
Правила етикету – це усталені норми моральної поведінки людей, які створило суспільство, а правила етикету в освіті, на мою думку, це норми та правила не тільки поведінки але й етичного та морального спілкування викладачі,учнів,студентів.Під час навчання та під час проведення часу в навчальних закладах викладачі постійно знаходяться в оточенні та спілкуванні з учнями, студентами, з батьками, з колегами.
Тому кожен з них повинен володіти та дотримуватись етичних правил в спілкуванні, в поводженні один з одним, задля, уникнення суперечок, конфліктів та непорозумінь. Тому основними вимогами етикету в сучасній освіті, я вважаю, саме дотримання та знання всіх ланок етикету, історії етикету та специфіку поводження, яка притаманна тому чи іншому виду етикету.