Куліш, Пантелеймон народився 8 серпня 1819 в Воронежі, Чернігівської губернії. Визнаний письменник, етнограф, історик і перекладач. Куліш народився в бідній козацько-дворянської сім’ї. Після завершення всього п’ять років в гімназії Новгород-Сіверський, він вступив до університету в 1837 г. Київ, але йому не дали закінчити навчання, тому що він не був шляхетним. Він почав робити викладачем в Луцьку в 1840.
Там він написав свій перший історичний роман в Росії. Куліш викладав в Києві і вивчав українську історію та етнографію. Там він подружився з Тарасом Шевченком, Миколою Костомаровим, і Василем Білозерським, їх коло пізніше стали ядром секрету Кирило-Мефодіївського братства. Ще один новий друг, польський письменник Міхал Грабовський, також справив великий вплив на нього.
У 1845 р П. Плетньов, ректор Санкт-Петербурзького державного університету, запросив Куліша викладати в університеті. У Санкт-Петербурзі Куліш закінчив в українському своїм головним історичної повісті, Чорна раді, хроніка 1663 року (Чорна рада, хроніка року 1663), з яких витримки були опубліковані в перекладі на російську мову в московських журналах в 1845- 1846 роках. Для того, щоб підготувати його до професорського звання, Імператорська Академія наук надала йому стипендію для проведення досліджень за кордоном. У 1847 році він одружився на О. Білозерській (майбутній письменниці Ханна Барвінок) і поїхав з нею в Прагу.
По дорозі він був заарештований царською поліцією у Варшаві за приналежність до Кирило-Мефодіївського братства, які були розкриті в той час. Через два місяці у в’язниці, він був засланий на три роки в Тулу. Тому що його головний злочин був написання «Повісті українського народу,» Кулішу було заборонено писати. Він наполягав на свою невинність, але його допит і закритий судовий процес і подальша втрата свободи була для нього глибокою травмою.
У 1850 році йому було дозволено повернутися в Санкт-Петербург. Працюючи редактором там, він намагався, але безуспішно, встановити себе в якості російського літератора, публікації в журналі Современник автобіографічна повість (Історія Уляни Терентіївна, 1852), історичний роман «Олексій Однорог»(1852-3), . Він працював на довгій біографії Миколи Гоголя, закінчуючи його в 1856 році під час відвідування С. Аксаков.
У 1864 році Куліш взяв високий офіційний пост Росії в Варшаві. Звідти він розвивав далі контакти, які він зробив раніше з галицьких інтелігентів і сприяли кілька періодичних видань Львів. Коли його попросили закінчити ці контакти він відмовився і пішов у відставку в 1867. Після поїздки за кордон він повернувся в Санкт-Петербург. Деякий час він редагував уряд Росії видання. Більшу частину свого часу він присвятив вивченню історії України, зокрема козацької доби.
Його раніше романтичний погляд козаків дав дорогу новому і дуже критичну оцінку з них, які вже були очевидні в Чорна раді. Він опублікував кілька довгих статей про велике дослідження в трьох томах, , Історія Русі (Історія возз’єднання Русі, 1874-7). В останньому випадку він висловив захоплення Петра I і Катерини II і зробив кілька невтішних зауважень про Тарас Шевченко, тим самим відчужуючи більшу частину українського читаючої публіки. Приблизно в той же час, Куліш почав перекладати Біблію, роботу, яка, за допомогою Івана Нечуя-Левицького, був остаточно завершений лише після його смерті. Його переклад Псалтиря був опублікований в Галичині в 1871 році.
І під час його життя і після його смерті Куліш був суперечливою фігурою. Його акцент на розвитку окремої місцевої української високої культури, пропагуючи політичний союз з Росією знайшов мало співчуття серед українських народників. Після 1850 р, під час його інтенсивного написання і видавничої діяльності, він залишився в стороні від організованого українського життя спільноти. Його спроба впливати на українські культурні заходи, в Австрії правили Галичини часто неправильно.
Безкомпромісність Куліша і його егоцентризм часто камінь спотикання в його відносинах з іншими людьми. Але навіть його противники подарував йому свої досягнення. Протягом модерністського періоду української літератури інтересу Куліш був відновлений М. Сріблянський і Микола Євшан. Дубовий листи (Дубові листи), альманах в пам’яті, з’явився в Києві в 1903 році, і видання його робіт були опубліковані в Києві (5 тт) і Леви (6 тт) в 1908-10. В Радянській Україні деякі з його робіт були перевидані, нові дослідження про нього (Віктор Петров, Олександром Дорошкевич, Михайло Mогилянський, Микола Зеров, Михайло Возняк та інші) з’явилися, а публікація повного видання його творів почалося (2 тт, 1930, 1934) в Києві, але не завершена.
В ході літературної дискусії 1925 року, Микола Кхвілові захистив Куліша як «істинно європейський інтелектуал». З 1933 по, однак, твір Куліша було практично заборонено в СРСР до обсягу його вибраних творів з’явилися в Києві в 1969 році, а потім невеликий обсяг його поезії в 1970 році радянських літературознавців помилково звинуватили Куліш в «буржуазному націоналізмі». на Заході інтерес до Куліша існує в основному серед учених. Скорочений переклад на англійську мову його Чорна раді був опублікований в Літтлтон, штат Колорадо, в 1973 році, і український обсяг його вибраних листів з’явилися в Нью-Йорку в 1984 році двотомник його вибраних робіт був опублікований в Києві в 1994 році.