Основні правила компліментів

tel-rozmovaВ сучасності, комплімент – це похвала, викликана прагненням сказати люб’язність або полестити кому-небудь. В історії під компліментом розуміли ще й уклін, вітання. До речі, в цирку до сьогодення комплімент означає різновид поклону, вдячності глядачу.

Використовувати компліменти потрібно дуже обережно, треба дотримуватись певних правил, щоб не образити співбесідника. Також, треба розмежовувати поняття компліменту від похвали та лестощів. Похвала – це позитивна оцінка дій чи якостей людини і використовується, зазвичай, по відношенню старшого до молодшого. Лестощі – це, якщо так можна висловитись, теж похвала, але використовується з корисливою метою, часто носить не правдивий характер і не є відображенням істинних почуттів адресанта. Таким чином можна навести такі значні відмінності між компліментом та лестощами: лестощі, як правило, прямолінійні, прості для розуміння та однозначні у своєму значені, перебільшують або взагалі приписують не існуючі якості особистості чи її зовнішності.

Комплімент, в свою чергу, опосередковано натякає співбесіднику на його позитивні якості, часто адресат сам повинен домислити суть сказаного.

Розрізняють декілька типів компліментів:

Прямий комплімент.
Непрямий комплімент.
Комплімент-антитеза.
Комплімент-відповідь

Щоб комплімент досяг мети, не образив нікого та був доречним ,треба дотримуватись певних правил. Перш за все, він повинен бути щирим, і я вважаю це головним правилом, адже оточуючі повинні відчути правдивість ваших слів і повірити в них. Тому треба говорити про те ,що ви дійсно відчуваєте, думаєте. Наступним правилом компліменту, треба зазначити його конкретність, він повинен бути максимально конкретизованим, щоб адресат повірив у його щирість та правдивість. Цього можна досягти за допомогою слів «Тому що…» з послідуючим описом своїх відчуттів чи спостережень. І це є правда, адже коли хтось говорить щось приємне про деталі, ми несвідомо починаємо вірити йому.

Тим паче, що нам хочеться вірити в щирість компліменту. Також, комплімент має базуватися на фактах відомим обом сторонам, так як відсутність фактів може звести ваш комплімент до банальних лестощів. Якщо є сумніви чи відомий той чи інший факт вашому співбесіднику, краще спочатку натякнути на нього, а потім вже обіграти ваш комплімент. Не найкращим результатом закінчиться ваш комплімент, якщо він яскраво суперечить факту.

По можливості комплімент повинен бути коротким( одна-дві думки) , доречним та влучним та не мати повчань. Він не повинен мати двоякого смислу, бо це може викликати не ті емоції та переживання на котрі ви сподіваєтесь. Говорячи комплімент треба дивитись співбесіднику в очі, бо якщо дивитись в сторону це може викликати недовіру в щирість компліменту.

Комплімент не повинен мати двозначного змісту та іронії, бо є небезпека, що людина зрозуміє підтекст і замість того, щоб зрадіти образиться.

Окрему увагу хочеться приділити ролі емпатії в мистецтві компліменту. На мою думку, без емпатійності комплімент не є досконалим, адже тільки проявивши співпереживання та співчуття можна зрозуміти, що буде приємно почути вашому співбесіднику. Треба «пізнати» людину в процесі спілкування, щоб комплімент був більш персоніфікований. Чим більше комплімент персоніфікований, тим більш він цінний, тому що в більшій мірі враховуються індивідуальні особливості характеру чи то темпераменту людини).

Наступне, що треба брати до уваги – це вік та стать адресата. В різний вік особливо значущим бувають різні речі, так в дитинстві для нас важлива думка оточуючих про нас, а в дорослому віці – це соціальний статус. Тому комплімент повинен бути спрямованій на особливо значущі речі людини. Не аби яку роль грають і гендерні особливості. Наприклад, компліменти на тему гарного вигляду жінки є прийнятними и доречними, а у випадку з чоловіками тут треба бути обережним, тому що вас можуть неправильно зрозуміти. Треба звертати увагу на значимі для людини речі, а не ті котрі мають вагу для вас. Так, наприклад, чоловіку не слід казати, як він добре готує чи прибирає.

Неабияку роль відіграє соціальне положення і статус адресанта по відношенню до адресата. Це накладає багато певних обмежень у різнобарв’ я компліментів. Адже, буде не коректно, якщо ви зробите комплімент зовнішності своєму босу, в гіршому випадку це може трактуватися, як лестощі.

Також, слід пам’ятати про національні, територіальні, культурні та релігійні особливості, особливості менталітету. Незважаючи на те, що ми всі представники одного виду Homo sapiens, ми всі дуже різні і комплімент який дуже сподобається в одному місці чи певній категорії людей, може викликати образу і навіть агресію у інших.

Далі я хочу зазначити деякі положення, які не є правилами, а скоріш порадами до влучного і якісного компліменту.

Так можна відзначити такі позиції:

комплімент на фоні антикомпліменту дуже ефективний хід;
також не слід використовувати критику під час компліменту;
порівнювати людину з кимось іншим, також буде не доречно;
натякати чи говорити співбесіднику, що йому треба змінитись, щоб отримати комплімент, не є коректним и залишає неприємні відчуття після себе(як приклад, «Ти сьогодні прекрасна, завтра будь ще красивішою»);
персоналізуйте свій комплімент, зверніться до людини за ім’ям( для нас завжди приємно чути власне ім’я та це концентрує нашу увагу);
не слід робити паузу після компліменту, чекати слів вдячності чи компліменту у відповідь, треба, щоб це виглядало невимушено;

На цю тему можна дуже довго писати, адже правил і норм компліменту дуже багато, але сподіваюсь, що я більш менш повно зазначив основні з них. На останок хочу зазначити, що оволодіти компліментом дуже важка і кропітка справа і потребує постійної практики і прикладання неабияких зусиль. Але це варто того, бо може принести вам вигоду, а вашим знайомим( чи не дуже) людям позитивні емоції.

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *