Мода і стиль, минуле та сучасне

Moda-estetМода — це й явище естетичне, частина художньої культури окремої країни чи людства в цілому. Мода для кожного з нас є частина внутрішнього світу, явище психологічне; а ставлення до неї, вибір — явище моральне.
Що ж таке мода? Варто тільки вимовити це слово – усі дружно дадуть відповідь, що мода — це зміна зразків одягу.

З цим можна було б погодитися, якби естетика не була філософською дисципліною і не розглядала б життя, у тому числі і побутову її сторону, у взаємодії зі всім світом. Тому разом з побутовим поняттям «мода» потрібно дати і загальне філософське її визначення — часткова зміна, що періодично повторюється, найчастіше зовнішніх форм культури.

В естетичному сенсі мода і стиль — це нетривале переважання певного напряму в різних сферах життя, особливо в побуті, художній творчості.

Кожна епоха породжує ті чи інші форми одягу, які виконують практичне призначення, одночасно володіючи образно-смисловим змістом. Головне завдання одягу – створити атмосферу фізичного і душевного комфорту для людини, яка її носить. Одночасно одяг несе соціальний посил від людини до навколишнього світу.

Людина бажає заявити про себе і висловлює свої думки, ідеологію і протест через найбільш доступні йому засоби втілення – одяг, зачіску, імідж в цілому. Так, жага свободи в тоталітарному радянському суспільстві породила «стиляг». Бажання підкреслити свій добробут і звільнення від фізичної праці, спонукала правлячі класи у 17-19 ст. носити, жабо, мереживні манжети і комірці.

Мода і стиль — це якраз те, чого дотримується більшість. Мода — це не стиль. Чому не варто дотримуватися моди? — тому що строге наслідування моди знеособлює. Адже усі намагаються не відставати від неї. У результаті замість індивідуального стилю з урахуванням індивідуальних особливостей — безглузда гонитва за модою. Масова. Якщо брати той же одяг або взуття, треба визнати, що модне не завжди зручно, практично або доречно.
Наслідувати моду, розраховану на масовку — це бути як всі. А не бути як всі, бути білою вороною — це бути яскравою і індивідуальною особою на тлі сірого безликого натовпу, що наслідує модні тренди.

А так само не варто забувати, що мода завжди елітарна. Саме поняття стилю не має на увазі забезпечення базових потреб. Це надбудова над ними, розкіш. Як тільки включаються змінні: потрібний захист від холоду, захист від забруднення, утилітарність, немаркість, довга служба — стиль і мода зникають.

Звичайно, чисті утилітарні речі більш менш модні і красиві, але міряти моду утилітарністю неможливо, це як порівнювати червоне з квадратним.

Мода завжди орієнтована на масовість. Ексклюзив базується на іншому. А мода — вона чітко уловлюється промисловістю, яка наслідує тренди. Власне, мода обслуговує потреби промисловості у випуску нових виробів, стаючи маркетинговою складовою. Ну як тут носити шовк і шифон, якщо в моді шерсть і льон? і навпаки…

Мода і стиль задає основні параметри у матеріалах, кольоровій гаммі, покрою тощо. Елітарність — це «фешион», fashiony, «від кутюр» розрахована на масовість. Кутюрье створюють колекції, щоб продати свої розробки промисловцям, які запускають вироби у великосерійне виробництво. І потім усе це носять. Тому що «модно» та «актуально».

Мода — поняття слизьке. У це питання вплетені також такі дефініції, як стиль, естетика та ін. Як мовиться, мода приходить і йде, а стиль залишається! Почуття смаку і міри у усіх різне, і частенько це визначається на інтуїтивному рівні, хоча усе це можна розвинути практично, вивчивши теорію. У складову моди також входять такі поняття, як тренди і бренди, абсолютно різні по суті слова, але безпосередньо доповнюючі тему моди.
Ознака поганого тону — активна демонстрація і підкреслення своїх «етикеток», назв і зокрема ціни брендів. Це «муветон».

На розвиток моди впливають такі фактори: економічні, психологічні та соціальні. Розглянемо ї більш детально:

Економічний чинник розвитку модної індустрії. Що таке модний одяг, товар? Цей дизайнерський виріб, що мають попит, дуже часто, ексклюзивне, тому, такі вироби мають високий попит у високорозвинених країнах, де є надлишки доходів.

Соціальний чинник розвитку модної індустрії. В першу чергу, модний товар або виріб візуалізує матеріальний достаток власника, а також, з естетичної точки зору, приносить можливість виділитися. Чим рідкісніша модна річ, тим більше вона підкреслює індивідуальну вираженість її власника. Соціальне середовище і зміни в ній яскраво відбиваються в розвитку моди.

Останніми роками, з розвитком охорони довкілля, приміром, сталі модні вироби з штучного, а не натурального хутра, також, із-за активного життя соціуму з’явилися немнучкі, міцні матеріали, з яких виготовляють одяг. Спортивний одяг і взуття став випускатися в значно більшому об’ємі, чим раніше, адже розвивається спорт і спортом займатися, а також, вести здоровий спосіб життя стало модно.

Психологічний чинник розвитку модної індустрії. Людство завжди шукало різноманітності, людина завжди хотіла виділитися і бути визнаною, бути краще, яскравіше, цікавіше, і в зовнішніх проявах, теж. Саме цьому сприяє сучасна мода, модна індустрія спрямована на сучасний ритм життя, але не забуваючи про індивідуальність споживача, це виражається не лише в одязі і аксесуарах, але і в меблях, автомобілях, повсякденному побуті, навіть, в побутовій техніці, адже людство розвивається, а для розвитку необхідно бути індивідуальним.

Людина, одягнена стильно, і людина, одягнена модно, — це не одно і те ж. Модні тенденції визначають відомі дизайнери. Напрями моди змінюють один одного, як хвилі, що накочуються на берег. Людина може виглядати модно, але не завжди він при цьому вважається стильним. Мода одна на усіх, стиль — поняття індивідуальне. Це не просто зовнішній вигляд людини, це його манери, характер, світобачення.

У повсякденному житті естетичний і художній смак, що постійно змінюється, робить вирішальний вплив на зовнішній вигляд і людини, і предметів, що оточують його в повсякденному житті. Якщо мода на одяг, зачіску, макіяж може здійснювати несподівані скачки, що іноді суперечать індивідуальному і розробляється для людей різного віку, то мода на предмети тривалого користування (меблі, побутову техніку, посуд і тому подібне) стійкіша і залежніша від масового виробництва: потреба в цих речах більше постійна, ніж у речах, від яких безпосередньо залежить зовнішній вигляд людини.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован.