З кожним днем наш світ змінюється із невловимою швидкістю, і кожного дня у людини змінюються поняття і уявлення про навколишній світ, про його зовнішню оболонку, тобто красу. Все частіше ми стикаємося із такими поняттями як мода і естетика. Усі хочуть виглядати модно, бути в центрі уваги публіки чи кола знайомих, бо увага інших викликає у більшості піднесеність і відчувається більший вплив на оточуючих.
Але ми ніколи не задумуємося над тим, що саме означає мода. Ми просто звикли одягатися красиво, так, як подобається і нам, і іншим. З цього виникає нове питання: чи є поняття мода і естетика тотожними? Чи завжди одягатися естетично означає модно виглядати? У цій статті я і спробую це розглянути усебічно.
З давніх-давен у кожної людини існував певний еталон краси, так би мовити – ідеал, до якого всі прагнуть і яким кожен хоче стати. Але хіба можна досягти ідеалу? А потім жити без мети? Ні, ідеал – це поняття недосяжне, це лише уявна абстракція. Ідеал у кожного свій і з плином часу він змінюється. Разом з цим змінюються і поняття краси. Якщо у добу відродження красивими вважалися пишні форми, то зараз цінується спортивна статура. Це красиво. Але всі моделі, навіть чоловіки, худорляві, сказати б «сухі».
Декому це може здатися некрасиво. Так само і з вибором одягу і взуття. Для когось естетичними є витримані ділові костюми, а модні зараз джинси із надрізами для нього або неї виглядають огидно, часто навіть вульгарно. А, наприклад, для брейк-денсерів такі штани будуть до вподоби, а класичний костюм їх не змусиш одягнути навіть силою. Це пояснюється саме тим, що у кожного є всій смак. Кожна людина протягом свого розвитку може його змінювати, але , у всякому разі, у кожної є своє поняття естетики. То ж давайте розглянемо, що саме означає поняття «естетика».
Естетика – це наука, яка вивчає чуттєве сприйняття світу людиною як загалом, так і за взятими його окремими частинами. Простішими словами, естетика вивчає те, як людина сприймає зовнішній світ і як ставиться до нього. Інше визначення цього слова – це наука про прекрасне. Тобто, красивий одяг, красиве взуття, красивий капелюх – це вже і є естетика. Але оскільки у кожного поняття краси різне, то і для кожного капелюх буде по-різному красивий. Візьмемо для порівняння відомих нам людей: відома телеведуча Катя Осадча вважає красивими всякі химерні капелюшки, які привертають увагу не тільки її оточення, а і всіх людей. Цим вона показує власне поняття про красу. А от відомий гросмейстер Гарі Каспаров вважає красивими звичайні тканинні капелюхи, в основі яких – витонченість та діловитість.
Але у сучасному світі тканинні капелюхи вважаються вже немодними, хоч і виглядають вони естетично. Це вже залежить від особистого вибору кожного. Вибір людини базується на тому, у яку епоху вона живе, на якому етапі розвитку людства виникають її уявлення про різні поняття, у тому числі і про естетику. З цього ми можемо зробити висновки для себе, що плинність часу, естетичні уподобання людства і саме поняття естетики взаємопов*язані і взаємозалежні. Розглянемо це на прикладі.
На початку ХХІ століття на ринку з*явилися мобільні телефони німецької марки Siemens. Такий мобільний пристрій, як Siemens A50 був майже у кожному будинку. Він був якісно виготовлений, кругловидий, мав стильні на той час клавіші, у ньому вже були функції відправки СМС-повідомлень та найпростіші ігри, як-от «Змійка», «Тетріс» тощо. Це було дійсно модно на той час, і вигляд мав він естетичний. Але разом із розвитком науки і техніки, після жорсткої конкуренції на ринку компанію Siemens було витіснено, і на зміну прийшли нові бренди. Телефони цієї марки вийшли з моди, тому що і поняття про естетичність змінилися. На зміну клавішним «цеглинкам» прийшли сенсорні «плитки». Це стало новою модою і новим уявленням про естетичне.
Так само і з одягом. Раніше наші прадіди і прапрадіди ходили у вишиванках. Це було дуже модно на Україні, і було надзвичайно красиво. Мало того – кожен регіон мав свої традиції оздоблення народної сорочки. Вони були надзвичайно популярними. Але, у силу деяких обставин (репресії Російської Імперії, потім і Радянського Союзу), українцям довелося відмовитися від свого народного колоритного одягу. Але потім, також після деяких обставин, тобто військового конфлікту із РФ на території Донецької та Луганської областей країни, вишиванки знову стають популярними, і кожен громадянин зараз має за мету купити собі таку обнову. Тобто, під тиском зовнішніх обставин, мода знову змінилася, краса набула історичного характеру. І це доводить спіральність історії. Тобто зі зміною моди і естетики ми можемо пов*язати також і зовнішні впливи.
Але що означає виглядати і модно, і естетично, щоб задовольнити смаки кожного? Звісно, це зробити неможливо, бо це може зробити тільки ідеал, а він, як вже було сказано вище, недосяжний. До нього можна тільки наблизитися. Але красиво і сучасно виглядати може кожен. Я думаю, варто все розглянути по-порядку.
Зачіска. Вона має бути охайною, не привертати надмірної уваги, але в той же час викликати захоплення. Якщо є вуса чи борода – то вони вимагають особливого догляду.
Одяг. Із цим все набагато складніше. Я не буду на цій темі затримуватися занадто довго, але одяг повинен відповідати критеріям сучасної людини, бути красивим, охайним, верхня і нижня частини мають відповідати одна одній.
Взуття. За станом взуття найчастіше судять про людину. Воно має бути акуратно вичищеним, охайним, пасувати до одягу чи аксесуарів.
Аксесуари. Для чоловіків це може бути годинник, браслет, окуляри тощо; для жінки – вибір більший. Але необхідно знати, що забагато аксесуарів – це не естетично.
Косметика. Якщо ви – жінка, то це буде невід*ємним елементом вашого образу. Косметика повинна підкреслювати ваші риси обличчя, відповідати образу тощо. Але ж знову – надмірна її кількість не дасть потрібного ефекту. Головна краса – у природному.
І головне: все має пасувати одне одному. Тому що коли ви одягнете зелений капелюх, червону сорочку, сині штани у рожевий горошок і мокасини, то оточуючі подумають, що ви втекли із цирку. Все має виглядати природно, гармонійно.
Отже, якщо дотримуватися усіх цих правил, або точніше – порад, то у людей виникатимуть позитивні думки про вас і ваші смаки та уподобання. Усі намагатимуться брати із вас приклад і братимуть вас за ідеал. На завершення скажу: причиною успіху і популярності людини в першу чергу є її подача самого себе. Навчися підносити себе вишукано – себто, модно і естетично – і всі тягнутимуться до тебе. Як говорить прислів*я — зустрічають по одягу.