У наш час неодноразово підіймається питання про актуальність естетичного виховання особистості. І це не дивно, адже сьогодні величезний потік інформації та необхідність освоєння найрізноманітніших сфер життєдіяльності вимагає від людини високого інтелектуального рівня та ерудиції. У цьому неабияк допомагає правильне естетичне виховання.
Що ж ми розуміємо під поняттям «естетичне виховання»? Насамперед, тут йдеться мова про правильне сприйняття людиною усього творчого та прекрасного. Це включає у себе і творчі здібності, рівень освіченості та життєвого досвіду людини. Усе це дає змогу особистості правильно та цілеспрямовано проявляти себе у суспільстві, досягати своєї цілі та ідеалів.
Естетичне виховання має неабияке значення у нашому житті. Але в умовах сьогодення постає болюче питання про підміну естетичної самосвідомості людини іншими, не властивими їй ідеями та поглядами. Найбільш успішно це пропагування робиться шляхом усім відомої, розповсюдженої нині реклами. Саме цей, на перший погляд простий спосіб інформування людини, сьогодні використовується як найбільш потужний шлях впливу на людську свідомість.
Так, реклама необхідна у нашому житті. Завдяки їй ми дізнаємося багато чого нового та цікавого, про що б ми не знали, якби нам не повідомили. Але у наш час навчилися зловживати цим засобом для досягнення своїх особистих інтересів. Реклама поступово перетворилася на спосіб впливу одних людей на інших. Вона викладається у спотвореному вигляді – так, як це вигідно комусь. І в таких умовах людина дезінформується, тобто їй стає відомою тільки неправильна інформація, і вона вже не може зробити об’єктивного вибору.
Найбільш потужними засобами дезінформування людей сьогодні виступають засоби масової інформації (ЗМІ). Ми читаємо газети, дивимось телевізор, слухаємо радіо і навіть не помічаємо, що починаємо мислити так, як нам диктується. Адже для того, щоб об’єктивно мислити, щоб зробити правильний вибір, нам необхідно володіти повнотою інформації. А коли нам постійно пропонується тільки одна точка зору, ми не можемо розібратися в істинності сказаного нам і, не маючи альтернативи, починаємо чужу думку вважати своєю.
У таких умовах стає неможливим правильне естетичне виховання особистості. Людина перестає об’єктивно дивитися на речі і плекати у собі творчі здібності, перестає мислити і тільки сприймає вже готову, нав’язану їй інформацію. Але для правильного виховання у собі естетичних почуттів необхідна активна праця над самим собою. Треба активно мислити та творчо підходити до життя. Людина насправді сповнена креативних ідей, просто не кожний розкриває цей потенціал у собі. А сучасні ЗМІ нав’язують нам багато стереотипних ідей, сприймаючи які, ми вже не можемо мріяти про щось вище. Найбільша небезпека полягає у тому, що такі ж новини та ролики сприймають багато інших людей і мислення усього населення направляється в одне русло. Так можна з великим успіхом впливати на цілі маси людей і примушувати їх виконувати чиюсь волю.
Наприклад, шляхом сучасного рекламування зовсім негарну та нічого не значущу річ можна так прекрасно описати, що усі почнуть думати про її велич та значимість і будуть тільки дивуватися: як це вони не здогадались раніше про неї? Про естетичне сприйняття та логічне мислення тут усі забувають. Найприкріше те, що у сучасних ЗМІ широко використовується психологічний вплив на людину. Навіть не бажаючи того, вона починає так думати і дивитися на деякі речі уже зовсім по-іншому. А ще додає потужності той фактор, що рекламою «забивають» величезний проміжок ефірного часу, вставляючи її у самих непередбачуваних місцях. Все це викликає огиду і відразу у людей, приносить їм естетичний дискомфорт. Ні про яке естетичне виховання тут навіть не йдеться.
Ось таке положення ми маємо на сьогоднішній день зі всіма відомою нам рекламою. При правильному використанні вона, навпаки, могла б неабияк сприяти естетичному вихованню підростаючого покоління, інформуючи та заохочуючи його до благих цілей. Адже таке було першопочаткове завдання усіх рекламних компаній – допомогти людині краще розібратися у новинках цивілізованого світу. Але поступово воно зовсім спотворило своє покликання. Тепер ми бачимо, що реклама може докорінно змінити соціальні відносини у суспільстві. У наш час вона направлена на комерційні інтереси тих людей, які розпоряджаються нею. Відбувається маніпулювання людською свідомістю. Естетичне виховання припиняє тут своє значення для населення.
Тому якщо ми хочемо, щоб наші діти гармонійно розвивались та інтелектуально збагачувались, нам необхідно обмежити їх доступ до рекламних роликів та усілякої непотрібної новизни. Щоб розвити їх естетичний смак, треба пропонувати дітям самостійно читати та вивчати усі необхідні для них рівні інформації. Треба попрацювати над власними ідеями і думками і тільки тоді поцікавитися рекламними. Реклама повинна сприйматися як щось другорядне, незначне для особистості. В такому разі ми не будемо опинятися на грані інтелектуальної деградації.