Дошкільне дитинство — це вік, коли в дитини формується уявлення про навколишній світ. В дитини починає формуватися уявлення щодо правил поведінки, виробляються навички та звички. Це дуже короткий, та важливий період становлення особистості. І він залежить саме від тих людей,які оточують дитя від самого народження. Завдяки рідним, які оточують маля,воно починає пізнавати світ. Одним із завдань дошкільної освіти є формування справжньої особи.
Перш за все всі, хто працює в закладах дошкільної освіти повинні чітко усвідомлювати, що вони формують людину. Але все ж таки найбільше часу в дитячому садку дитина проводить з вихователем. Тому для керівника дошкільного закладу важливо знайти не просто чудового фахівця, який знає всі методики, а й людину, яка вихована, наділена всіма якостями справжньої людини. Завдання вихователя вміти тримати себе в руках і ввесь час поводити себе так, щоб діти хотіли приходити щодня в садок. Якщо вихователь стане авторитетом для своїх вихованців, це буде дуже добре насамперед для нього, адже всі будуть прислухатися до його порад.
Уже в молодших дошкільників вихователь завдяки іграм і спостереженням формує у дітей навички ввічливого відношення з близькими, бережливого ставлення до речей та іграшок якими вони користуються. Виховний вплив на дитину має бути взаємопов’язаний між педагогами та батьками, і мати єдині завдання щодо виховання їхнього чада, тільки тоді процес навчання стане ефективним, цілісним і послідовним, який спрямований на певний результат.
Виховуючи дитину дорослі не повинні зводитись до того, що культура поведінки це чітке виконання правил етикету, вона тісно пов’язана з моральними почуттями і уявленнями. Під час виховання дітей фахівець має звертати увагу на формування і усвідомлення культури спілкування, культурно-гігієнічних навичок і звичок, а також прищеплювати норми культури діяльності. Вихователь має звертати увагу дітей на те, щоб місце де працює дитина, знаходилося в порядку, таким чином він формує звичку завжди доводити до кінця розпочату справу.
Щоб навчити дитину культурі спілкування, вихователю потрібно бути всебічно розвиненою особистістю, щоб знати багато цікавого для дітей і дорослих і вміти розповідати так, щоб вихованці зацікавлено слухали, це буде формувати у дітей культуру спілкування, яка має бути сформована на повазі і доброзичливості, з використанням правил і норм, які прийняті у суспільстві,поводити себе в тій чи іншій ситуації. Ще з раннього віку потрібно вчити дитину помічати стан інших людей, це буде формувати відчуття поваги до інших.
Вихователь має звертати увагу дітей на правила культури поведінки, потрібно не тільки формувати елементарні норми і правила, а й пояснити дитині, що коли оточуючи бачать, що людина охайна й доглянута з нею хочеться співпрацювати. Дуже важливо сформувати у підростаючого покоління поняття, що незалежно в чому саме ти одягнений, головне щоб це відповідало погоднім умовам і місцю куди було одягнено цю річ, адже дуже важливо прищепити дитині правильне уявлення щодо того, що і куди одягнути, а також, щоб це було одягнено ще і зі смаком.
Важливим є формування у дитини навичок культури споживання їжі, і навчити цьому потрібно з перших днів життя, а закріплювати і вдосконалювати їх має вихователь.
Для того , щоб сформувати у вихованців моральну поведінку, потрібно використовувати індивідуальний підхід до кожної дитини, а закріплювати уже сформовані навички потрібно в колективі і через колектив.
Щоб дізнатися чи засвоїла дитина правила моральної та естетичної поведінки, потрібно дати їй, якісь доручення це формує в дитини почуття відповідальності. Щоб дитячий садок співпрацював разом з батьками, потрібно проводити батьківські збори,на яких потрібно обговорювати щодо конкретної дитини, поради педагога. Спілкуючись з батьками, вихователь усвідомлює для себе,як в родині звертають увагу на виховання дитини, і на що потрібно спрямовувати свою виховну діяльність. Фахівець пропонує батькам поради, щодо виховання їхньої дитини, і добре коли батьки звертають увагу на ці поради, адже вихователь проводить більше часу з їхніми дітьми. Щоб співпраця дошкільного закладу і батьків була ефективною, потрібне взаєморозуміння і адекватна оцінка певних ситуацій.
Педагогу важливо спостерігати за поведінкою дитини, адже саме під час гри виявляється моральна сформованість дитини, помітивши якісь недоліки потрібно звернути на них увагу і вчасно корегувати, застосовуючи різноманітні методи навчання.
Вихователь повинен сформувати у дітей справжні моральні якості, сформувати цінності доброти, співчуття, вміння завжди прийти на допомогу. Важливо пояснювати дитині, що до всіх оточуючих її людей вона повинна ставитися з повагою, вміти стримувати свої емоції, хоча в ранньому віці дітям важко стримуватися, але потрібно привчати дитину до розуміння інших, поступатися своїм бажанням заради інших. Потрібно виховувати правила етикету спілкування зі старшими людьми, вихованість людини проявляється в простих речах, наприклад, поступитися місцем в транспорті це вже є проявом вихованості.
Отже, завдання дошкільних закладів прикласти максимум своїх зусиль, знань, навичок, передати свій досвід дитині, аби сформувати справжню людину, яка не просто знає правила етикету,а й вміло ними користується. Особливе значення надається прищепленню дитині почуттів любові і поваги до рідних та близьких людей, інтересу до пошани державних символів.