Духовний світ людини формується як правило у школі. Тут здобуваються не тільки знання елементарних і трохи важчих наук, але й навички того, якою потрібно бути людиною. Цьому сприяє вчитель, однокласники і взагалі весь колектив школи. Дуже важливе значення мають відносини у вчительському колективі, адже це позначається на дітях. Тому важливо знати етичні правила і норми взаємодії у вчительському колі, для того, щоб майбутнє покоління виросло свідомими людьми.
Стан морально-психологічного клімату впливає на способи вирішення конфліктів, які виникають у вчительському колективі та вчителем з учнями і їх батьками. Педагогічна етика спрямована на виявлення і подолання цих конфліктів.
Морально-педагогічний вигляд колективу безпосередньо важливим фактором, який впливає на дітей через одного або другого вчителя. Взаємини між педагогами впливають на загальний клімат в школі. Кожен вчитель повинен усвідомлювати свій авторитет, бути шанованим іншими людьми. Без цього вчитель просто не може нормально функціонувати в школі та виконувати свої професійні обов’язки.
Якість педагогічної роботи залежить як від зусиль вчителя так і від здібностей, таланту, харизми та бажання вчителя. Людина, яка докладає зусиль, підходить до справи творчо, уже має хороший авторитет і повагу оточуючих. Для вчителя, особливо молодого це не так вже і важко, щоб здобути авторитет у своїх колег та учнів з батьками. В педагогічному колективі існує таке поняття як індивідуальність, яка дає реалізуватись в своїй роботі. Залежно від того, який психологічний клімат склався в колективі вчителі можуть впливати на можливості іншого, на їх послаблення чи посилення.
Великого значення має досвід. Педагоги, які пройшли довгий шлях та доволі довго працюють в державній установі користуються більшою повагою як у батьків, дітей, так і у колег. Їм більше довіряють та беруть приклад, адже найкращий учитель це час та досвід.
Необхідно підвищувати якість навчально-виховного процесу, слідкувати за кожним вихованцем. Це можливо лише в дружньому педагогічному колективі, де всі за одного, а один за всіх. Так легше не тільки спілкуватись з колегами в побуті, а й організовувати роботу, адже тільки колективна праця здатна досягти високих результатів. Тут працює принцип віника: по одній гілочці зламати легко, а от коли вони в купі – майже не можливо.
Дійсно хороший педагогічний колектив, який заслуговує поваги та добивається чудових результатів у навчально-виховному процесі є саме таким, міцним та дружнім. Саме в такому колективі гарно помітний кар’єрний ріст кожного педагога. Але трапляється так, що в колективі створюється погана погода і відносини між вчителями недоброзичливі, тоді виникає постійне напруження, конфліктні ситуації та очікування ножа в спину.
Це змушує відволікатись від навчально-виховного процесу та спрямовувати свою увагу для того, щоб регулювати свої відносини з колегами. Місце збору вчителів кожного дня це – учительська, і за атмосферою у ній зразу можна зробити висновок про моральні відносини в колективі: грубість або доброзичливість, щирість чи буркотіння, погрози чи бажання допомогти, роздратованість, ненависть, або доброта та відвертість.
На практиці доказано, що настрій з учительської вчитель несе в клас, до дітей, і для прикладу роздратованість принесена з учителем впливає на нього самого і на якість проведеного уроку, на настрій дітей і взагалі психологічну ситуацію в кабінеті, бо поганий настрій відчувають на собі і діти, а це змушує відчувати себе принижено, опущено до дна.
Також необхідно пам’ятати про елементарні правила та норми етикетної поведінки, особливо педагогу в колективі. Не треба забувати вітатися, посміхатися, якщо є чоловік в колективі, щоб не забував допомагати дамам з шубкою, не забувати про мовленнєвий етикет та про зовнішній вигляд. Ідеальна репутація вчителя починається саме з учительської.
Педагогічний колектив – це маленький всесвіт, складне ціле, що поєднане спільними педагогічними мотивами та завданнями, яке складається з різних людей. Вони різні віком, статтю, поглядами, досвідом, інтересами, захопленнями, думками, моральністю, інтелектом, спеціальністю та педагогічними поглядами. Тут знаходяться сімейні та холості люди, з різними темпераментами та фізіологічними можливостями, характерами та нервовою системою, веселі і похмурі, задумливі і креативні, а також з різним рівнем морального розвитку.
Кожен є індивідуальністю, яка може самостійно функціонувати, але саме в дружньому колективі добитись успіху та кар’єрного зросту. Для роботи колективу як єдине ціле необхідно докласти зусиль від усіх його учасників, адже в іншому випадку колектив як годинник – просто зламається. Співробітництво формується різними засобами, перші з них – адміністративні. До них відносяться розподіл обов’язків, розклади занять, рішення педрад і інші засоби.
Нажаль, моральні норми, що регулюють відносини у вчительському колективі, не завжди універсальні. Інколи вони схожі за характером на традиційні відносини, що склалися в будь-якому колективі і не завжди є щирими. Такі награні хороші відносини також не принесуть хороших плодів вчительської праці. Для запобігання таких ситуацій необхідно бути розуміючою людиною та йти на компроміс.
Отже, етикетні правила взаємодії вчителя та вчительського колективу не носять якийсь складний характер. Для того, щоб взаємодіяти з колегами необхідно просто пам’ятати про елементарні правила етикету, щирість та колективізм. Сильний та дружній колектив без проблем досягне успіху в навчально-виховній роботі та митиме високий авторитет.