Музика — мистецтво, що находиться навколо людей та має вплив на неї з допомогою різних звуків за звучанням та висотою.
Музика має особливу роль в житті дюдини завдяки своєму різноманітному комплексному впливу на людину. Марина Цвєтаєва сказала: «Слухаю не музику, слухаю свою душу». Спеціальні спостереження показують, що музичне виховання має вплив на фізіологічний і психологічний стан людини. ЇЇ особлива здатність впливати на людину та викликати у неї особливий емоційний стан. З цим пов’язано те, що в естетичному вихованні є багато роздумів та питань стосовно того, як важливе музичне виховання для особистості, його роль та вплив на розвиток не лише психічних властивостей, а й виховних, етичних та естетичних, її вплив на виховання емоційної чутливості, морально-естетичних ідеалів людини.
Сприймання музики людиною, звісно, залежить від кожного. Створення та розвиток естетичної та музичної культури особистості є унікальним відображенням розвитку самої особистості та найважливішою ціллю естетичного виховання. Показуючи емоційний стан та переживання людей, ми спостерігаємо, що музика являє собою можливість кожного відчувати особливий стан, може давати людині особливі сили, робить кожного мужнім, дає вірити в життя, прекрасне, дає особливі почуття та збагачує емоційний стан.
Вчені довели, що здатність музики вливати на організм людини з лікувальної сторони, бо вже доведено, що музиці властиво сприяти емоційній розрядці та здатності регулювати емоційний стан, полегшувати усвідомлення власних переживань, музика може підвищити соціальну активність, прослуховування музики здатне здійснити людині полегшення та формування нових відносин і установок.
Платон вважав, що в музиці є особливий виховний засіб, бо ритм сильніше найбільше проникає в серця людей та охоплює душу, роблячи її особливою, але це здійснюється, лише за правильного виховання, а коли роблять помилки у вихованні, то гармонійного розвитку не відбувається. Більше кажучи, у ідеальній державі Платона музика є сильним виховним душевним засобом і застосовують її тільки найвищі представниками вищих соціального класу. Спираючись на платонівські роздуми, Аристотель пояснював здатність музики давати змогу насолоджуватися, а також повинна мати ціль вищу, а точніше мати вплив на етичне та психічне людини.
Вже давно вчені довили, що музика здатна впливати на емоційні аспекти людини, вона може породжувати будь-які емоції та почуття. Наприклад, фізіологами, в ході їх багатьох досліджень було виявленно, що емоції породжуються центральними областями мозку.
Музика, як і музичне виховання дає вплив на людину, її основні сторони життя. Саме тому необхідно виховувати музичний смак у людини з самого раннього дитинства. Ми бачимо, як ще в дитячих садках, дитині прививають почуття до прекрасного. Це відбувається під час проведення музичних занять, які продовжуються в школі. Багато батьків віддають свою дитину на навчання в музичну школу, де дитина опановує гру на музичному інструменті, часто буває, що навіть не на одному, навчається вокалу, музичній грамоті.
Та дитина, яка відвідує якийсь художній гурток виховується морально, будь то музичний колектив, чи хореографічний ансамбль. Той хто займається художньою діяльністю, буде вирізнятись з людей, які не займаються цим. У такої людини буде інше бачення на світ та прекрасне. Таку людину легко пізнати серед багатьох інших людей. У неї інші очі, інші погляди. Ця людина не зможе зробити нічого поганого навколишнім, у неї завжди творчий підхід до виконання справ, та зробить вона їх так, як ніхто інший.
Музика здатна впливати не лише глибоко на емоціональні та духовні аспекти людини, але й здатна активно впливати на її етичне та естетичне виховання, яке змінює внутрішній психічний стан людини, але й здатна формувати світогляд людини, ідеологію та її етичні настанови. Усі відомі філософи, завжди інтуїтивно відчували, що в музичних звуках, якимось чином в основі лежить, сучасною мовою,закодована якась інформація, яка кожного разу дозволяє сильно впливати на людину, через сильний етичний вплив.
Можна помітити, що особливий виховний вплив на людину через музику, відбувається у підлітковому та шкільному віці. Психологи стверджують, що для підліткового віку характерна особлива здатність сприймати та формувати відношення до мистецтва, під час якого школярі просто не мають стійкої системи знань, для повної оцінки явищ сучасної культури. Спеціальні спостереження кажуть, що сучасна музика дає змогу спілкуватися, натомість класична музика потребує самотності та обдумування, та кажучи по-іншому великих серйозних почуттів. Багато спостережень показують, що багато сучасних школярів та підлітків захопленні рок-музикою. Рок можна назвати соціальною реальністю нашого часу. Багато рок-пісень несуть в собі вплив на людину, який дозволяє активно взаємодіяти з навколишнім світом, давати людині певні стимули до дії. Багато хто вважає рок агресивною музикою, але якщо послухати сучасні пісні сучасних виконавців, то можна помітити, що рок на відміну від деяких пісень не має в собі депресивного впливу.
У рок-групі «Арія» є пісня «Встань, страх подолай» – пісня, заряжающая емоціями. В ній є такі слова, які здатні пробудити в людині здатність до добрих справ, у прямому смислі, в ній пропонується бути в житті більш активним та менш замкнутим. Багато пісень цієї групи носять філософський характер, але ця композиція діє як моментальна реакція. У цій пісні звучать такі слова: «Мир жесток и неспокоен… За волной волна не робей и не собьет она… Грошь тому цена – кто устал и дремлет у окна…».
У групі ДДТ є пісня «Осінь» – серед молоді ця пісня дуже популярна і в наш час. Вона вирізняється красою музики та слів, які беруть за душу кожну людину. Ця пісня не залишить спокійним ні одну людину, вона доторкнеться навіть до кожної людини, навіть якщо вона має холодне серце.
Я вважаю, що будь-яка музика може нести в собі різні впливи етичного та естетичного виховання, та не варто ставити ярлики на те, що якийсь жанр чи стиль музики повинен обов’язково негативний, чи позитивний вплив. Дуже важливо як людина відноситься до даної музики, бо навіть можна слухати музику, яка має агресивний характер, і в той час, залишатися доброю людиною. Але можна і навпроти слухати гарну музику, і бути поганою людиною. Я вважаю, що вплив музики на виховання людей має велику роль, але не більш меншим є вплив навколишніх людей на людину, та відношення цієї людини до музики.