думок і почуттів – дужа важлива риса
моральної естетичної вихованості.
Мораль і моральні вчинки – це те чим ми живемо кожного дня. Це відносини в родині, це спілкування в транспорті, на вулиці—це реальність в якій ми живемо. Будь-яка наука чи предмет, який ми вивчаємо має свою історію розвитку. Так само і поняття моралі входило у наше життя поступово, в залежності від епохи, в якій жили люди. Кожна епоха мала свої поняття моралі, моральності, моральних вчинків. Як розвивалося суспільство так розвивались норми людяності, справедливості, відносин у родині, між різними верствами суспільства.
А як же пов’язані між собою мораль і мистецтво? Це питання, мабуть задають собі багато людей, особливо людей, які тим чи іншим чином пов’язані з мистецтвом. Я напевне можу сказати, що мораль і мистецтво тісно пов’язані між собою. Мистецтво було важливим в духовному освоєнні світу. Впродовж багатьох років, різні види мистецтва відображали моральні проблеми, що виникали у суспільстві.
Мистецтво в різні часи виражало надскладні і суперечливі проблеми морально-естетичного життя суспільства і людини в цьому суспільстві. Але, як би тісно не були пов’язані мораль та мистецтво, між ними є також і відмінності. Мораль – це те, що створювалося роками, те, що передає народ з покоління в покоління, те що є цінним у суспільстві.
Мистецтво це саме митці, що передають своє особисте естетичне бачення через художні образи. В мистецтві постійно змінюються ідеали, через зміну художніх образів, стилів, художніх засобів. Основними характеристиками мистецтва є єдність у ньому чуттєвої фантазії, багатозначність і багатoмовність, створeння образу і символу. Мораль в свою чергу також є частиною культури, забезпечується громадською думкою, вона всюдисуща і проникає в усі сфери людського існування. Свідомість і мораль людства формується згідно історії, тому так важливо розуміти і усвідомлювати, те ким ми є, і усвідомлювати всі проблеми суспільства, яке тебе оточує.
Мистецтво забезпечує багатовікову наступність культури. Наприклад такі всім відомі літературні образи як Майстер і Маргарита , Борис Годунов стали не тільки персонажами, а й прикладами моральних особистостей, що ввійшли в нашу свідомість.
Своєрідність мистецтва полягає в тому, що мистецтво являє собою принципи моралі через образи персонажів. З давніх-давен люди, що були пов’язані з мистецтвом, художники, письменники, композитори, втілювали у своїх творах принципи моральності, моральних вчинків. Так як я навчаюся музичному мистецтву мені особисто буде ближчим приводити приклади пов’язані з музикою.
Хочеться привести за приклад українського письменника І. Котляревського то його однойменну п’єсу «Наталка — Полтавка», за основу якої була написана також опера «Наталка — Полтавка». Основним джерелом написання цього твору – життя українського суспільства, ліричні, обрядові пісні. Основний конфлікт п’єси зумовлений майновою нерівністю у суспільстві, яку різко критикує автор. В п’єсі описуються відносини в родині, повага головної героїні до батьків, до старших людей.
Ідеї моральності яскраво втілені у творах генія українського народу
Т. Шевченка. Літературні твори цього письменника концентрують у собі могутній духовно-моральний заряд. Вони здатні формувати світоглядні основи особистості, утримувати в історії й передавати від покоління до покоління дух національної свідомості, виховують в людині принципи справжніх моральних вчинків. Особливість творів Т. Шевченка – вони стосуються більше моралі ніж власне самої літератури, адже і сьогодні багато літературних критиків говорять, що слова Шевченка є пророчими і актуальними і на сьогоднішній день.
Також дуже хочу привести приклад із особистого життя. Люди які пов’язані з мистецтвом менш конфліктні, більш доброзичливі, щирі, відкриті, готові до спілкування та нових знайомств. Мабуть, це пов’язано насамперед тим, що музика, наділена чарівною силою, дозволяє зцілювати не тільки душу, але й тіло. Навіть Піфагор відніс теорію музики до точних наук. Музика нас облагороджує, робить нас кращими, енергійнішими, чистішими, прищеплює нам самі високі думки і почуття. «Музика вміє висікати вогонь з людських сердець» — саме такі слова сказав Л.В. Бетховен.
З самого дитинства ми чули безліч казок, в яких передається з покоoіння в покoління мудрість народу, його почуття, звичаї, традиції, вірування. Усі вони прославляють мудрих, хоробрих та кмітливих, засуджують зрадливих, ледачих і підступних. Казки для дошкільного та молoдшого шкільного віку несуть у собі глибший моральний зміст. В них різко засуджується зрада, ницість, підлість, жaдібність, брехня, ледарство. Отож українська казка є глибокою моральною та повчальною.
Отже, як висновок можна сказати, що дійсно мораль і мистецтво дуже тісно пов’язані між собою, адже вони виконують однакові функції, орієнтуються не на минуле, а тільки на щасливе майбутнє, цивілізоване, розвинуте духовно суспільство.